архетипи в психології

Що таке архетипи: просто про складне

Багато понять психології, які вживають психологи, можуть бути незрозумілими. Давайте зупинимося зараз на розумінні такого явища як архетипи.

Психотерапевти і психологи часто інтегрують в свою практику техніки і знання з різних підходів, та й самі підходи є синтезом різних напрямків. У роботі з темою відносин мені часто доводиться вдаватися до психоаналітичним концепціям для аналізу Ваших ситуацій.

Я хочу запропонувати Вам маленький шматочок однієї з найбільш «смачних» теорій - концепції Карла Гюстава Юнга і його архетипів. Це важлива частина нашої особистості, спираючись на яку ми вибираємо собі коло спілкування і навіть партнерів по життю. Можливо, ця стаття допоможе Вам щось зрозуміти про свої стосунки і про себе. А якщо Ви хочете пропрацювати їх глибше - ласкаво прошу на консультацію.

Як театр починається з вішалки, так і теорія особистості зі структури цієї самої особистості. Психоаналітичні теорії цінні перш за все тому, що вони першими стали розглядати людину як взаємозв'язок свідомого і несвідомого. Ця заслуга належить Зигмунда Фройду. Його учень, а незабаром і засновник окремої школи психотерапії - Карл Гюстав Юнг - зробив відкриття, яке розширило погляд на психіку. Але про все по порядку.

Структура особистості у Юнга

структура особистості за Юнгом

Давайте подивимося на зображення праворуч, так Юнг бачив нашу психічну структуру. Непросто зрозуміти, правда ж? 🙂 Не бійтеся, зараз ми у всьому розберемося і все зрозуміємо. 

Ядро, яке знаходиться в самому центрі називається «Я». по суті «Я» це і є свідомість. Тут знаходяться всі усвідомлювані нами почуття, думки і спогади. 

Далі ми бачимо що примикає до «Я» структуру під назвою Персона. У Персони знаходяться недостатньо важливі переживання, щоб залишити відбиток в нашій свідомості (в «Я»). З різних причин вони були витіснені, забуті або просто проігноровані. Однак, всі ці витіснені переживання можуть бути вилучені. Між «Я» і Персоною існує постійний взаємозв'язок. Персона також визначає те, що прийнято називати соціальним чином або іміджем.

Тінь - це третій шар «пирога». З неї починається несвідома частина особистості. Сюди входять ті переживання і досвід, які були витіснені. Але якщо в Персони витіснення пов'язано з незначущих переживання, то в Тіні воно витіснене тому, що суперечить нашим глибоким установкам і ідеалам. В Тінь потрапляє все, що суперечить Персони і нестерпно для «Я». Крім усього, Тінь - це особистісне несвідоме, В якому містяться т. Н. комплекси.

комплекси - це емоційно заряджені переживання, які можуть впливати на нашу поведінку і, само собою, не осознаются.За Тінню слідують Аніма і Анімус. Ці дві структури заслуговують на особливу увагу. Аніма і Анімус - це колективне несвідоме, Це ті самі архетипи. Знанням про них ми зобов'язані саме Карлу Юнгом. У цю структуру входять ідеальні уявлення про чоловіків і жінок. Ми успадкували їх від наших предків через фольклор. Зокрема, казки, оповіді, міфологію і розповіді рідних. 

Так в поданні Юнга виглядає наша цілісна психіка. Всі частини пов'язані між собою і при поетапній, дуже акуратною роботі психотерапевта, можна крок за кроком відпрацювати кожну з підструктур. Саме це якісно змінює життя клієнтів, які перебувають в терапії.

А тепер про архетипи

У роботі з відносинами дуже важливо розуміти, звідки йде потреба, почуття, думки або поведінку в стосунках. Вибір партнера дуже часто буває пов'язаний саме з Архетипами і вивчення архетипів дозволяє визначити істинні потреби в стосунках, Психологічні голоду і ідеали. А працюючи з ними можна сильно поміняти сценарій відносин.

На мій погляд, саме просте і зрозуміле пояснення суті архетипів це наступне:

архетип - клас психічних змістів, події якого не мають свого джерела в окремому особистість. Іншими словами, це сукупність образів і ідеалів, які не мають реального окремого прототипу в вигляді людини, нам знайомого.

На сьогоднішній день архетипом ми називаємо ті підсвідомі образи, які є:

  • стійкими;
  • зустрічаються у всіх народів і у всіх тимчасових періодах;
  • завжди вилучений і має набір як позитивних, так і негативних характеристик;
  • знаходить відображення в міфах і казках;
  • впливає на емоційний стан людини;
  • завжди викликає реакцію у індивіда.

У своїх роботах Юнг вдається до аналізу міфів народів світу. Описувати його спостереження - заняття довге, краще почитати його роботи. Вони цікаві і зрозумілі. 

жіночі архетипи

В продовження теорії Юнга, Шинода Болен стала вивчати окремо архетипи жінок в міфології. Вона виділила 11 архетипів:

  • Артеміда - образ жінки, яка здатна досягати своїх цілей. Вона сильна, цілеспрямована, не терпить обмежень.
  • Афіна - це мудра і сильна жінка, яка не піддається на емоції і здатна залишатися зібраної в будь-якій ситуації, аналізувати і приймати рішення.
  • Геста - це втілення самодостатності, впевненості цілісності. Образ жінки, прекрасної самим фактом свого існування.
  • Юнона - жінка, сенсом життя якої є відносини з чоловіком, але в них вона емоційно нестабільна і ревнива.
  • Деметра - це образ турботливою і теплою жінки, в серці якої є місце кожному.
  • Персефона - це жінка, яка залежить від думки оточуючих, вона зручна всім, крім себе і піддається будь-якого впливу.
  • Афродіта - чуттєвий і ніжний образ жінки, творчої та глибокої. Цей архетип втілює в собі суть жіночого начала.
  • Геба - образ жінки, яка не приймає свій вік і ретельно уникає найменших ознак зрілості.
  • Тюфе (Вона ж Фортуна) - цей архетип несе в собі суперечливу натуру, яка прагне все тримати під своїм контролем, але при цьому не прогнозуючи і не передбачаючи наслідки.
  • Немізіда - це архетип жінок, для яких принципової явлется совість і чесність. Женщінви з таким архетипів нездатні прощати несправедлаівость.
  • Геката - дуже глибокий архетип, який проявляється в потреби містифікувати все, що відбувається в житті. «Носії» такого архетипу часто йдуть в окультні практики.

Часто ми можемо спостерігати поєднання двох-трьох архетипів в одній жінці. Іноді вони можуть «змагатися» за домінування в сфері несвідомого. Прикладом такої внутрішньої конкуренції є потреба мати щасливу і міцну сім'ю, поряд з прагненням процвітати в кар'єрі.

У роботі з темою жіночності, самореалізації і відносин часто є дуже доречним пошук домінуючого архетипу і вичленення з нього базових потреб у відносинах.

чоловічі архетипи

Носіями архетипів є все, хто знаходиться в суспільстві. На підставі архетипів виникає інтерес і виробляється кращий типаж партнера. Саме тому при роботі з відносинами аналіз архетипів може бути дуже корисний.
У даній статті розглядаються в повному обсязі системи архетипів. Ми зупинилися на найбільш зрозумілих і знайомих усім - божественні персонажі. Шинода Більш, яку я згадала вище, дуже зрозуміло пояснила і сенс чоловічих архетипових образів:
Чоловічі архетипи несуть в собі навантаження двох ролей - батьківській і синівської. 

батьківські архетипи це:

  • Зевс - батько богів, великий Зевс, є архетипом людей сильних і впевнених у своїх успіхах на будь-якому терені - від бізнесу до любовних пригод.
  • Гадес - це архетип чоловіків, які вірять в свою інтуїцію і часто йдуть в себе. Вони зазвичай тихі і загадкові, злегка відсторонені і досить ерудовані.
  • Посейдон - носії цього архетипу схильні до яскравих і красивих емоціям, які часто придушуються громадською думкою. Іноді «Посейдон» бувають запальними.

далі йдуть архетипи синів:

  • Аполлон - архетип зрілого, свідомого і раціонального чоловіки. Він несе в собі здоровий глузд і всеподавляющімі логіку.
  • Гермес - носій цього архетипу дуже легкий на підйом, він з легкістю включається в ідеї і пропозиції.
  • Гефест - архетип працьовитого, сильного людини, який прийняв рішення бути хорошим фахівцем в тому, що він робить. Однак при цьому він залишається дуже вразливою і глибокої особистістю.
  • Арес - це «реагує» архетип. Це означає, що він схильний піддаватися імпульсам і емоціям, не завжди враховуючи наслідки.
  • Діоніс - архетип, який чітко вписується в висловлювання «чоловіки як діти». Неконкурентний, неконфліктний захоплюється тип, який здатний з головою іти в ту діяльність, яка приносить найбільше задоволення.

Зазвичай чоловіки є явними носіями одного архетипу, а решта періодично «фонують». У виборі партнерок, і навіть просто подруг, чоловіки спираються на домінуючу потребу свого архетипу.

Залишити коментар

Вашу адресу email не буде опублікований. Обов'язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для боротьби зі спамом. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.